David Gole: Jo-jo učinek

0

Prepričan sem, da ste že slišali za jo-jo učinek diet. Kako lahko osnovni pogoj diete postane tudi velika napaka? Se vam že sanja o čem govorim? Govorim o prevelikem kaloričnem deficitu (primanjkljaju kalorij), ki si ga zastavi marsikdo. Prevelik deficit si naredijo iz več razlogov. Med drugim gre za zelo veliko željo po uspehu, želja po hitrem hujšanju, premalo časa za dober rezultat, nepoznavanja osnov deficita, nepoznavanja potreb telesa…

Kaj je jo-jo učinek in kako nastane?

Če ste cel dan zelo lačni in imate neverjetno malo energije, ste definitivno v prevelikem deficitu. Ko boste prenehali z dieto, obstaja velika verjetnost za jo-jo efekt. To je pojav, ko se po dieti telo zredi nazaj na isto stanje, lahko pa pridobi še več odvečnih kilogramov. To se zgodi ravno zaradi izredno upočasnjenega metabolizma, ki potem, ko telo dobi hrano, povzroči, da se večji del te hrane začne skladiščiti v obliki maščob. Zaradi ponovne pridobitve teže navadno oseba spet začne z raznimi dietami, da bi znova pridobljeni kilogrami izginili in cikel se spet ponovi. Izguba in pridobitev telesne teže nato nihata gor in dol, od tod tudi ime jo-jo učinek.

Če nekdo uspešno izgublja maščobo s 500 kalorijami deficita, lahko to še pospeši, če kalorije še dodatno zmanjša. Sicer je maksimalen deficit spet odvisen od posameznika, vendar več kot 1000 kalorij deficita ni smiselno imeti. Prevelik deficit bo telo spravil v tako stanje, da bo še tisto malo hrane, ki jo bo dobilo, začelo skladiščiti v obliki maščob. V tem primeru se zelo upočasni metabolizem, spremeni se izločanje hormonov in drugo. Po nekaj tednih takega stanja je metabolizem že tako upočasnjen, da je dovolj že veliko manj kalorij kot prej, da bo telo začelo nalagati odvečno maščobo.

Problem večkratnega jo-jo učinka

Dokazano je, da v kolikor se tako stanje pojavi večkrat (če ste večkrat neuspešno hujšali in se nazaj zredili), si lahko trajno spremenite metabolizem in hormonsko sliko. Telo potem v takem stanju težje izkorišča hranila iz hrane in je podvrženo še večjim možnostim za ponovno nabiranje odvečnih maščobnih oblog. Pospeševanje metabolizma in uravnavanje izločanja hormonov bo veliko težje.

Kako se izogniti jo-jo učinku?

Na podlagi napisanega ste verjetno dojeli, da je bolje napredovati počasi, zdravo in kvalitetno, kot prakticirati hitra hujšanja, ki se lahko spreobrnejo. Skratka, na začetku diete bo nekoliko težko vedeti ali jeste prav, če vam kompetentna oseba ni predpisala jedilnika – kaj, koliko in kdaj. Šteli boste kalorije, brali tabele hranilnih vednosti, preverjali informacije na spletu in spraševali izkušene. Po nekaj tednih boste že bolj suvereni in kaj kmalu lahko pridobite toliko znanja in izkušenj, da »štetje kalorij« niti ne bo več potrebno, če boste pridobili dober občutek za količino hrane, ki jo pojeste in količino, ki jo vaše telo potrebuje.

Za preprečevanje jo-jo učinka je pri nekaterih posameznikih med dieto smiselno narediti »vmesna obdobja«, v katerih se kalorični vnos hrane nekoliko poviša. Takrat bo telo nekoliko pospešilo metabolizem, kar bo na dolgi rok pospešilo izgubo maščobe na »varen« način

Zelo pomembno je tudi to, da po končani dieti ne začnete (spet) jesti nekvalitetno hrano in opustite treninge, saj se boste zopet zredili in prvi cikel jo-jo učinka je že narejen.

Motivacija in vztrajnost

Če hujšate samo za določen dogodek (poroka), se bo jo-jo učinek skoraj zagotovo zgodil. Sposobni boste hitro izgubiti in pridobiti maščobno maso, kar pa za organizem ni dobro. Da se temu izognete, je potrebna močna volja, motivacija, vztrajnost in prepričanost v uspeh. Ko uspete izgubiti nekaj odvečnih kilogramov, se potrudite, da obdržite dosežen rezultat.

Ne dovolite, da bo tudi vaša dieta ena izmed tistih, ki na dolgi rok ne uspe. Ponesrečeni rezultati zmanjšujejo motivacijo za naslednje poskuse in znižujejo samozavest. Pri doseganju svojih ciljev bodite samozavestni in prepričani v uspeh.

David Gole, dipl. kineziolog