David Gole: Otroci in vadba z bremeni

0

»Z bremeni ne smeš trenirati dokler ne zrasteš«. Verjetno ste že slišali za tak nasvet oziroma prepoved, ko je kak mlajši fant želel začeti hoditi v fitnes in vaditi z utežmi. Ta mit je prisoten že veliko let in marsikomu prekriža pot do fitnesa. Vendar, ali je res, da vadba z bremeni zaustavi rast najstnikov?

Od kje pravzaprav izvira ta mit?

Mit izvira iz dejstva, da dokler rastemo, imamo še nerazvite rastne ploščice na koncu kosti. Te ploščice so pravzaprav z nekim hrustancem končane kosti, kjer kost raste. Vadba z bremeni bi naj te ploščice obremenjevala tako hudo, da na njih lahko pusti poškodbe in onemogoči normalno rast ter razvoj okostja. To je razlog, da potem najstniki zaradi vadbe z bremeni ne zrastejo toliko, kot bi sicer.

Vendar zgoraj opisan problem ne drži, če je vadba načrtovana pravilno. Primerna vadba (tudi z bremeni) celo pozitivno vpliva na razvoj najstnika, ker krepi kosti in mišice.

Rastne ploščice

Rastne ploščice se nahajajo na koncu vsake dolge kosti (nadlahtnica, stegnenica, podlahtnica, koželjnica, golenica, mečnica). Rastne ploščice so tam z namenom, da se v tistem delu lahko kost razvija oziroma raste v dolžino. Ko se okostje posameznika popolnoma razvije, rastnih ploščic ni več, ker se tam razvije zrelo kostno tkivo, ki več ne more rasti v dolžino.

Rastne ploščice so najšibkejši del kosti, ker je tam kost najbolj »mehka« in zato je možno, da se poškodujejo. Seveda se poškodba lahko zgodi samo pri otrocih in adolescentih, ker imajo še nerazvito okostje. Na območju rastnih ploščic so možni zlomi in frakture, ki se zgodijo samo ob neprimernih obremenitvah.

Poškodbe rastnih ploščic so bolj pogoste pri fantih, saj se okostje fantov razvije kasneje kot pri puncah, zato imajo rastne ploščice aktivne dlje časa. Tako so dlje časa izpostavljeni večjemu tveganju za poškodbo in so posledično v povprečju tudi večkrat poškodovani. Hkrati pa fantje hitreje pridobivajo moč (mišice), kar še dodatno poveča možnost za poškodbe (če pride do nepravilne obremenitve kostnega sistema). Sicer pa se poškodbe rastnih ploščic zgodijo predvsem pri padcih in pri velikih ponovitvah skokov (koleno).

Ali je fitnes res nevaren?

Vadba z bremeni v fitnesu ni prav nič bolj ali manj nevarna od vsakega drugega športa. Poškodba nastane zaradi neprimerno načrtovane vadbe ne glede na šport. Poškodbe rastne ploščice nastanejo predvsem zaradi velikega števila ponovitev s pretežkimi bremeni ter slabe tehnike izvajanja vaj. Otroci torej brez problema vadijo v fitnesu, vendar pod nadzorom kompetentne osebe. Lahko bi rekli celo, da je fitnes manj škodljiv za najstnike kot nekateri kontaktni športi, kjer prihaja do hitrih sprememb smeri na drsni površini ter do ogromnega števila skokov in trkov. Pri takih športih so najstniki izpostavljeni še večjim silam, zato pogosto prihaja do poškodb kosti, vezi, kit in mišic. Poleg tega pa so pri kontaktnih športih izpostavljeni še poškodbam glave in hrbtenjače (pri naletih in padcih).

Primerno načrtovana vadba z bremeni za najstnika bo imela veliko pozitivnih vplivov ter zelo malo oziroma nič negativnih. Med pozitivnimi najdemo predvsem krepitev kosti, mišic in kit ter povečevanje moči ter vzdržljivosti mišic. Primerna vadba vpliva tudi na dobro stabilizacijo ter držo telesa.

Poškodbe rastnih ploščic

Načeloma manjše poškodbe rastne ploščice ne delajo težav, zaporedne akutne ali kronične poškodbe pa lahko postijo posledice. Resnost težav je seveda odvisna od resnosti poškodbe, stopnje razvitosti okostja in tipa same poškodbe. Če je rastna ploščica hudo poškodovana (frakture pri padcih ali udarcih), obstaja večja verjetnost, da bo rast zaradi tega nekoliko omejena, ker se rastna ploščica ne bo tako hitro in popolnoma obnovila. Sama starost posameznika ob nastali poškodbi pa tudi vpliva, ker mlajša kot je oseba, večja je razlika med trenutno in pričakovano višino.

Preventiva

Dobra preventiva je seveda primerno načrtovan trening za moč. Trening mora biti načrtovan na podlagi starosti oziroma na podlagi stopnje biološkega razvoja (razvoj kosti in mišic). Izogibati se je potrebno maksimalnim obremenitvam in nepravilni tehniki.

Pozitivni vplivi vadbe z bremeni

Kot je že napisano, vadba z bremeni (lastna teža, uteži, drobni pripomočki, elastike in drugo) povečuje moč in funkcionalnost telesa. Je pomembna pri spodbujanju metabolizma in izboljšanju splošne fizične zmogljivosti. Več mišične mase oziroma večja moč je tudi odlična preventiva pred marsikatero poškodbo, ki bi sicer nastala pri raznih drugih športih s katerimi se ukvarja mladostnik.

Zaključimo lahko z mislijo, da je vsak šport nevaren, če se ga ne izvaja pravilno oziroma primerno starosti ter biološkemu razvoju posameznika. Poškodbe nastajajo tako pri kontaktnih kot pri nekontaktnih športih. Ne bi si mislili, vendar veliko hujše poškodbe nastajajo pri športih kot so ples in balet, ker so treningi dolgi tudi po več ur ob hkratnem kaloričnem deficitu (primanjkljaju kalorij in hranil), zaradi estetike. Pri teh športih pride do hudih kroničnih poškodb, ki osebo lahko spremljajo celo življenje. Veliko primerno načrtovanih raziskav je dokazalo, da vadba z bremeni ne ustavi ali upočasni rasti, temveč samo izboljša funkcionalnost telesa.

David Gole, dipl. kineziolog