INTERVJU: GAŠPER PREMOŽE

0

Kickstarter je platforma za množično financiranje, ki jo je odlično izkoristil mladi oblikovalec Gašper Premože. Kickstarter je platforma za množično financiranje, ki jo je odlično izkoristil mladi oblikovalec Gašper Premože. Je idejni vodja tega izvirnega projekta, ki je ob koncu kampanje močno presegel izhodiščni cilj – vsoto, ki jo želimo zbrati, da bi lahko idejo tudi realizirali. Gašperjeva ideja, ki je presegla vsa pričakovanja, je preprosto jajce. Zen jajce ali ZenEgg, kakor se izdelek tudi uradno imenuje, je poseben pripomoček, ki nas opominja nase in na naša občutja. To je Gašper, ki nam ga prikažejo različni mediji. Kočevar ga pozna kot del ekipe, odličnega grafičnega oblikovalca, ki je ustvaril revijo med svojim petletnim bivanjem v Kočevju. Ponosni smo, da lahko z vami delimo njegovo zgodbo o trdem delu, zagnanosti ter uspešnosti. Kako je na  uspehe in razvoj vplivala tvoja mladost ter formalno izobraževanje?Ko sem bil mlajši, sem se veliko igral z LEGO kockami… Podjetju LEGO bi moral napisati zahvalo, ker so ustvarili tako super igračo (smeh). Veliko sem bral in risal, v petem razredu pa sem spoznal poklic industrijskega oblikovalca in od tedaj vedel, da želim postati točno to. Svoje formalno izobraževanje sem nadaljeval na Srednji šoli za oblikovanje in fotografijo, nato pa pričel s študijem na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje. Kaj pomeni poklic industrijskega oblikovalca in kakšna znanja potrebuje oseba, ki se s tem ukvarja? Meniš, da je več formalno izobraženega kot neizobraženega kadra?Izobraženega kadra je veliko. A za oblikovanje ni znanja nikoli dovolj. Vsak projekt zahteva novo učenje in vpogled v nova področja. Še bolj kot znanje pa je potrebna empatija do uporabnika, ki ti omogoča globlje razumevanje potreb in želja bodočega uporabnika ter le-te smiselno izpopolniti v načrtovanju izdelka. Kar pa se tiče znanja –  ni treba, da poznaš podrobnosti vsakega področja, treba pa je poznati  osnove trženja, distribucije, prodaje, tehnologije, materialov, zakonodaje… Kje perspektivni in kreativni ljudje z idejo najdejo prostor zase? Na koga se lahko obrnejo?Na Poligonu, kjer delujem tudi sam, lahko oseba z idejo pridobi veliko novih znanj in poznanstev, ki pripomorejo k uspešni realizaciji. Obrnejo se lahko na vsakega izmed ekipe in si, če se seveda med sabo ujamejo, pridobijo potencialnega sodelavca.Glede na to, da je Poligon kreativni prostor, kjer se odvijajo izvirni in zelo različni projekti – se vidiš tudi v kakšni drugi smeri ustvarjanja? Skušam ostati osredotočen na svoje delo ter širiti in poglabljati izkušnje. Ko potrebujem storitve iz drugih področij ki jih ne obvladam, si najdem kompetentega sodelavca. Ravno v tem je čar Poligona, da tam vedno najdeš nekoga, ki ima določena znanja ter je s tabo pripravljen sodelovati. Katera od izkušenj, znanj, ki si jih pridobil, te je najbolj pripravila na Kickstarter kampanjo?Na Kickstarter kampanjo me je pripravilo en kup izkušenj – vsaka od njih mi je na določen način pomagala. Ni ene, ki bi jo izpostavil. Z vsako se naučiš nekaj novega. Kako na uspeh vpliva sama predstavitev, estetski videz predstavljenega?Vsak projekt ima svoje okvire, ki jih je treba upoštevati. Predstavitev je dobra, če gledalec razume za kaj gre. Dobro se je postaviti v vlogo neukega gledalca in skozi te oči preveriti, kako razumljivo je nekaj predstavljeno. Bolj kot izgled je pomembna vsebina. V besedi, sliki, videu moramo na čim enostavnejši način jasno povedati, kaj je bistvo projekta, zakaj verjamem v svoj izdelek in njegove koristi, kako sem te koristi dosegel in končno tudi kaj dejansko je ta izdelek.Ni nujno, da ima vsak dober projekt tudi estetsko dovršen videz. Pri moji ideji ZenEgg-a pa je bil ta potreben, saj je estetski že izdelek sam po sebi. To ni masažni pripomoček, ki bi ga pospravili v omaro, temveč je izdelek, ki ga postavimo na vidno mesto. Kakšno vlogo pa ima praktična uporaba?Verjamem, da je uporabnik izdelka vesel, če mu dobro služi. Nadležno je, ko kupiš izdelek in se ti v kratkem pokvari, prehitro izrabi, ali pa ne deluje tako kot trdi proizvajalec. Ljudje smo v takšni situaciji razočarani, saj smo bili na nek način napadeni z goljufijo in razvrednotenjem. Tipičen primer so sokovniki izpred desetih let. Odlično stisne sok iz sadja a ko ga prvič uporabiš, zaprepadeno ugotoviš da imaš s čiščenjem čisto preveč dela in kmalu sokovnik pristane v shrambi, kjer služi kot nabiralec prahu, kar ni ravno predvidena funkcija sokovnika. Načrtovalci izdelka niso dovolj mislili na uporabnika in širšo rabo izdelka, ki vključuje enostavno čiščenje – kar pa ne pomeni, da mora dotično funkcijo imeti vsak izdelek. Vozniki motorjev si kupijo motor, ki ga je zelo težko čistiti, vendar jim prav čiščenje drobnih kromiranih podrobnosti predstavlja svojevrsten ritual. Funkcija izdelka je torej definirana s ciljno skupino uporabnikov. Ko načrtujem izdelek se vživim v občutke bodočih uporabnikov in nato v izdelek vnesem smiselne rešitve in značilnosti, ki zagotavljajo praktičnost izdelka za izbrano skupino ljudi.Kaj je ZenEgg in kakšno je njegovo sporočilo?ZenEgg je ličen lesen totem ki ga uporabnik umesti v svoje okolje z namenom da ga spomni na pomembno misel, ki je predstavljena v spremljajočem videu – da si ljudje želimo več časa posvetiti sebi in svojim najglobljim občutkom, z namenom, da bolje razumemo sebe in človeštvo ter živimo bolj izpolnjeno. To sporočilo je v videu uspešno prikazano s kontrastnim trenutkom, ko si v vsakdanjem hitrem in hektičnem tempu življenja rečemo: “hop” – rabim trenutek zase, trenutek da razmislim, samoreflektiram, ali pa se osredotočim zgolj na osebne občutke v tem trenutku, tukaj in zdaj.Boš izdelek in idejo, poimenovana ZenEgg nadgrajeval, ali pa se spuščaš v kakšen nov projekt?S projektom ZenEgg nimam opredeljenih ciljev. Projekt je bil zelo eksperimentalne narave in tak naj tudi ostane. Tudi mene zanima, kam se bo projekt razvil. Trenutno pa delam na projektu, ki me je čakal 10 let v predalu. O njem vam zaupam kaj več v prihodnosti. Kako je z izdelavo že prodanih izdelkov? Kje bodo nastajali? Trenutno imamo naročena orodja. Takoj, ko jih dobimo, bo izdelava stekla. Predvidevam, da se bodo delali nekje okoli Ribnice, a vam trenutno ne morem zaupati, kdo jih bo dejansko proizvajal. Če se ne motim, ste želeli ZenEgg izdelati iz kočevskega lesa, ki pa ga ne morete izvažati na druge kontinente? Za izdelke, ki jih izvažaš, moraš uporabiti ustrezno certificiran les. Pri tem gre npr. za zagotovilo, da je les pravilno toplotno obdelan, saj to zagotavlja uničenje morebitnih zajedavcev, ki bi na drugem kontinentu morda lahko povzročili škodo. Prodajalci tega lesa v Sloveniji dobavljajo ta les iz Avstrije, iz Slovenije pa tja izvažamo zgolj surovo hlodovino.Kakšno vlogo ima les v tvojem ustvarjanju?Med materiali, s katerimi delam, zelo rad uporabljam les. Za njegovo oblikovanje je potrebno veliko predznanja, saj je les material, ki diha, živi. Moramo poznati njegove specifične lastnosti, da ostane funkcionalen in da izdelek obdrži obliko. Kako si razporediš čas za delo in prosti čas? Se organsko prepletata ali si postaviš jasne meje med njima?Seveda si vsak dan redno vzamem čas zase. V zadnjem letu sem bil na to še posebej pozoren. ZenEgg služi prav temu, da ljudi opozarja na same sebe. V dnevu si vzamem vsaj eno uro, da premislim o svojem delu ter ga analiziram. V izdelek ZenEgg sem vnesel tudi sebe, saj mi je v preteklosti zase pogosto zmanjkovalo časa. Kako bi umestil svoje delo? Si podjetnik, oblikovalec?Ne vem, kam bi se umestil. Odvisno od projekta. Ideja ZenEgg je bila moja, a sam izdelek ni popolnoma nov »izum«. Obliko jajca poznamo, les je povsod okoli nas, nihanje pa naravni pojav. Težko bi se opredelil le z enim nazivom.Kateri izdelek s tvojega področja ustvarjanja te je v preteklosti najbolj navdušil?Postelja Colletto od Nuše Jelenec. Za podjetje Lago je oblikovala zakonsko posteljo, ki ima okoli in okoli mehko ograjo ali “ovratnik”, ki ga lahko zavihaš navzgor ali navzdol. Zgleda kot nekakšno gnezdece, ki te varuje med spanjem in skrbi, da ti vzglavniki in odeje ne zdrsnejo na tla. Cenim to, da je oblikovana in narejena z občutkom.Kje dobiš inspiracijo za ustvarjanje? Pogosto obiskuješ sejme, razstave, itd.?Sejme obiščem ob redkih priložnostih predvsem zaradi raziskave trga. Ne vem, kje dobim inspiracijo, to je stvar poglobljenega razmišljanja. Verjetno jo začutim, ko odkrijem nek problem – preučujem ga in iščem ustrezne rešitve. Navdušuje me prav to delo samo po sebi.Tvoj opus ustvarjanja je res velik. Kaj te po tej kilometrini pri oblikovanju še vedno privlači? Vsakič, ko nekaj oblikujem, želim ljudem nekaj dati. Privlači me ta povezava z uporabnikom. Rad se ukvarjam s človeštvom in s tem, kaj potrebujemo, česa si želimo ali kaj nam je odveč.Te skrbi, kako bodo izdelki sprejeti v javnosti? Kako doživljaš poraz?Ne, to me ne skrbi. Vem, kaj delam in zakaj to počnem. Poraz je težko opredeliti. Popolnega poraza nisem nikoli doživel. A tudi popolnega izdelka nisem naredil nikoli. Šele ko zaključiš delo lahko po lastni uporabi včasih ugotoviš, kaj bi lahko naredil bolje. To je lahko na nek način poraz, a ga osebno jemljem kot šolo. Poraz je poraz samo, če se ob tem nisem ničesar naučil in ponavljam napako. Če pa sem iz izkušnje potegnil nek nauk, ki mi koristi, potem je to šola. Zavedam se, da imam vedno prostor za izboljšanje ter rast.Ali si bil presenečen nad doseženim rezultatom na Kickstarterju?Ne. Vedel sem, da bo tako. Raziskal sem medij, preko katerega smo želeli predstaviti izdelek in skušal začutiti uporabnika ter oceniti smiselnost posla. Ocenil sem dokaj realno s kančkom pesimizma. Predvideval sem nekaj čez 5000 naročenih izdelkov, dejansko jih je sedaj okoli 6000. Kakšni so tvoji cilji za prihodnost? Dolgoročnih ciljev nimam. Življenje samo poskrbi, da imam vedno dovolj dela in z veseljem sprejmem, kar mi nameni. Če bo to kdaj kaj drugega kot oblikovanje, bom prav tako z veseljem delal.Zdi se, da je svet zavil v slepo ulico, posledica česar je vsenavzoča gospodarska kriza. Kako si se z njo spopadel?Pretrese me, ko vidim ljudi, ki si ne morejo privoščiti niti osnovnih stvari – hrane ter dostojnega doma. Gospodarska kriza je seveda vplivala na vsa področja, a sem se zmeraj znašel ter delal tisto, kar najbolje znam in ob čemer se najboljše počutim.  »Projekt tehnično poteka gladko, ekipa je dobro harmonizirana. Vedno večja razsežnost projekta pa omogoča, da bomo lahko ponudili izdelek tudi v drugih vrstah lesa, s katerimi bomo razveselili estetski okus podpornikov.“»ZenEgg s svojim umirjajočim zibanjem uprizarja prehod v umiritev, zen, balansiranje – tisto, kar želimo doseči v času, ki si ga vzamemo zase, se izprašamo, razmislimo in pohvalimo ali izrečemo pozitivne misli in afirmacije ter se prestavimo v stanje miru in moči.«”Ko sem bil pod stresom, ujet pred računalniskim ekranom, sem popolnoma spregledal dejstvo, da z mislimi nisem pri stvari.”

Komentarji