Kako do “popolne postave” – indeks telesne mase

0
Kako do
Indeks telesne mase

Nobena skrivnost ni, da sta pravilna prehrana in gibanje ključ do duševnega in telesnega ravnotežja. Namreč, prehrana je veliko več kot zgolj seštevek hranil, ki jih vnašamo v svoje telo, da bi to lahko funkcioniralo, (telo)vadba pa je veliko več kot samo premikanje telesa z namenom ohranjanja vitalnosti. To, da jemo zdravo, uravnoteženo hrano in se vsaj nekajkrat na teden ukvarjamo s športom, je lahko že dovolj za ohranjanje indeksa telesne mase (ITM) »pod kontrolo«. Tako vzdržujemo dobro telesno (in duševno) kondicijo, kar pomeni, da se počutimo kar najbolje – fizično in psihično.

Indeks telesne mase (ITM)?

Indeks telesne mase (krajše ITM) je pravzaprav pokazatelj, kakšna je vaša telesna teža glede na vašo višino (in starost). Izračunate jo lahko kar sami, in sicer tako, da svojo težo v kilogramih delite z vašo višino na kvadrat, ali si ga izračunajte na tej povezavi Izračun index telesne mase (ITM).

Uravnoteženo prehranjevanje namesto diete

Že vrabci čivkajo o vseh mogočih nasvetih, kako izgubiti kar največ kilogramov v kar najkrajšem času. Pa si res želimo telo »šokirati« in spraviti v neko stradajoče stanje, ga mučiti in mu ne nuditi vsakodnevno potrebne energije? To je ne samo nezdravo, pač pa tudi nevarno. Raje se odločimo za zdrav življenjski (in ne le tedenski) slog, pri katerem ni »prepovedanih« živil, pač pa so samo tista, ki jih uživamo redno in tista, ki jih uživamo redko.

Uravnoteženo prehranjevanje je torej ključ do odličnega zdravja in počutja ter ključ do hotene številke na tehtnici in do priporočljivega indeksa telesne mase.

Med najbolj priporočljiva živila se danes definitivno uvrščata zelenjava in sadje, pa tudi polnovredne žitarice in ogljikovi hidrati (da, tudi testenine, riž in kruh so na seznamu). Za normalno delovanje potrebujemo tudi kakovostne maščobe kot so olivno in kokosovo olje, kot vir zdravih omega 3 in omega 6 maščobnih kislin pa so priporočljivi predvsem oreščki in semena. Dvakrat dnevno naj bi kot gradnike mišic in tkiv uživali beljakovine, pretežno s perutnino, ribami in jajci. »Kakovostnim« ogljikovim hidratom in beljakovinam nato sledijo mlečni izdelki, ki naj bi jih uživali do dvakrat dnevno. Najredkeje (a ne nikoli!) naj bi uživali predelane ogljikove hidrate (denimo bel kruh in druge izdelke iz bele moke, beli riž, »navadne« testenine…) in seveda sladice.

»5 na dan« še vedno drži

Sadje in zelenjava sta odličen vir vitaminov in mineralov, ki jih naše telo vsakodnevno potrebuje, zato bi morali ti skupini živil zavzemati kar tretjino zaužite hrane v dnevu. Raziskave so namreč potrdile, da so ljudje, ki so se držali tega priporočila, imeli manjše možnosti za srčne bolezni, kapi in nekaterih rakavih obolenj.

Zaužiti pet porcij sadja in zelenjave na dan pa se marsikomu zdi nemogoče. Ampak, že samo banana in jabolko za malico predstavlja dve porciji, nekaj kuhanih korenčkov v juhi in skleda solate pri kosilu sta že drugi dve porciji, pa smo že pri štirih enotah sadja in zelenjave. Namesto dveh kosov toasta s šunko in sirom za zajtrk si privoščimo le enega, namesto drugega pa pojemo še skodelico jagod ali malin, pa smo že pri »petki«. Pa res ni tako težko, kajne?

Gibajte »brezplačno«

Veliko ljudi kot »izgovor« za neaktivnost navede stroške opreme, drage članarine v fitnesih in vodenih vadbah, pomanjkanje časa… Ja, verjetno je res, da si nas večina ne more privoščiti popolne športne opreme in tistih nekaj prostih ur v tednu preživeti v fitnesih. Za »zdrav« indeks telesne mase lahko poskrbimo tudi brez enega zapravljenega evra in kar »sproti« med vsakdanjimi opravki. Recimo, v službo se lahko odpravite peš (ali pa parkirajte nekaj minut stran in to pot prepešačite) ali s kolesom. Če imate sedeče delo, si (vsaj za nekaj ur dnevno) omislite žogo za sedenje, pri kateri morate uporabljati mišice, pa še sedeli boste bolj zravnano, kar je še dodaten plus za zdravje trtice in hrbtenice. Raztezne vaje in vaje za moč lahko prav tako delate kjerkoli in kadarkoli. Med kuhanjem naredite nekaj počepov ali pa izkoristite stopnice v hiši ali bloku in jih nekajkrat prehodite. Med oglasnim blokom na televiziji naredite nekaj trebušnjakov, izpadnih korakov, sklec, poskokov… Odpravite se z otroci na svež zrak in se igrajte igrice, ki vključujejo tek, poskoke, žogo…

Edino, kar lahko kontroliramo, smo mi sami. Poskrbimo za svoje zdravje, predenj bo prepozno.

N.Š.